13 Şubat 2016 Cumartesi

Beyaz Gemi - Cengiz Aytmatov | Kitap Yorumu




Kitabın adı: Beyaz Gemi
Yazarı: Cengiz Aytmatov
Çevirmeni: Refik Özdek
Yayınevi: Ötüken Yayınları
Baskı: 1995
Sayfa Sayısı: 169


 Arka Kapak Yazısı: Romanın kahramanı yedi sekiz yaşlarında bir çocuktur. Çocuk, saflığın, bozulmamışlığın ve geleceğin sembolüdür. Aytmatov, çocuğun saf ve temiz dünyasından, hayatın acı ve çıplak gerçeğine uzanan bir roman kurgusunu meydana çıkarmayı başarır. Ona göre; çocukluk, gelecekteki insan karakterinin bir tohumudur. Çocukluk gerçek ana dili öğrenmeye ve çevresindeki insanlarla, tabiatla ve özellikle kültürle bağlarını hissetmeye başladığı dönemdir.
   Aytmatov, Beyaz Gemi ile destan, efsane ve masal gibi çoğu şifahi edebiyat unsurlarını eserlerine sokmaya başlar. Geçmişi temsil eden dede ile geleceği temsil eden çocuk arasında dramatik bir ilişki kurarak insan duygu ve düşüncelerine kendine has yorumlar getirir.


Not: Kitap 3. tekil şahısla yazılmıştır.


Beyaz Gemi - Cengiz Aytmatov


Herkese merhaba! Beyaz Gemi'nin DNA incelemesiyle karşınızdayım! 

Bu kitabı kitap okuma yazılısı nedeniyle okudum. Bu yazılıyı edebiyat hocam yapıyor ve bir kitap belirleyip öğrencilerden onları okumasını isteyerek o kitabı okuyup okumadığımızı anlamaya yönelik kitap hakkında soruların olduğu bir yazılı yapıyor.
Evet, o halde yoruma geçebiliriz. :)

 Dünyaya bir çocuğun bakış açısından bakmamızı sağlayan bu kitabın temel konusu bir efsaneye dayanıyor: Boynuzlu Maral Ana efsanesi... Efsane, insanların bazen ne kadar da insanlıktan çıkabileceğini gözler önüne seriyor...

Kitabı elime ilk aldığımda yazarın soyadının ne kadar da ilginç olduğunu düşündüm: Aytmatov... İlk başta yazarı Türk sanıyordum ama daha sonra Kırgız olduğunu öğrendim. Zaten kitaptaki karakterler de Kırgız soyundan. Her neyse yorumuma doğru düzgün başlayamadım bir türlü. O halde... Başlayalım!

Kitabın ilk kısımlarında açıkçası biraz sıkıldım ama okudukça akıcılaşıyor. Kitapta pek fazla olay olmasa da ilk bölümün dışında hiçbir yerde sıkılmadım.

Kitabın başrol kahramanı; çantasıyla konuşan, kaya ve bitkilere tek tek isim veren hayal gücü bayağı geniş olan bir çocuk. Söylemeliyim ki ilk defa başrolün ismi kitapta hiç geçmeyen bir kitap okudum. Aytmatov çocuğun adını bir kez bile dile getirmiyor ve işin tuhaf yanı, bunu kitabı bitirene kadar hiç fark etmemiş olmam. Sanırım çocuğun ismi pek de dikkatimi çekmedi.

Beyaz Gemi, insanların acımasızlık ve çıkarcılıklarıyla ilgili derin ve üzücü gerçekleri sunan son derece gerçek bir kitap.

Ve işte. Beyaz Gemi'nin DNA'sı, benim mikroskobum olan bakış açıma göre böyle görünüyor. Kitabı size tavsiye ederim. Çok güzel mesajlar içeren akıcı bir kitap.
Hoşçakalın!


Kitaba puanım:

2 yorum:

  1. Merhabalar,

    Yeşilçam’ın unutulmaz filmi Selvi Boylum Al Yazmalım‘ın da yazarı olan, onlarca edebi esere sahip olan, dünyaca ünlü edebiyatçı Cengiz Aytmatov‘un ”Beyaz Gemi” adlı romanından en sevdiğim 7 alıntıyı izninizle ben de sizinle paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/cengiz-aytmatov-beyaz-gemi-romanindan-en-sevdigim-7-alinti/

    yazılarınızın devamının gelmesi dileğimle,
    keyifli okumalar olsun.

    YanıtlaSil